Exercițiu: Când lucrurile devin dificile

Photo by Sven Vahaja / Unsplash

Când lucrurile devin dificile, gestionează stresul având grijă de tine!

  • Încetineşte ritmul. Graba (accelerarea) întreține şi amplifică agitația, tensiunile şi stresul. Cum poți face asta? Vezi paşii următori.
  • Observă cum picioarele ating podeaua sau solul, unde fac tălpile tale contact cu solul, unde este centrul tău de greutate. Această tehnică se numeşte împământare (grounding) şi are rolul de a ne aduce în prezent, în contact cu noi înşine, în aici şi acum. Este utilă îndeosebi când suntem stresați, copleşiți de gânduri, griji, amintiri (flashbackuri) sau emoții mai puțin plăcute.
  • Acordă câteva momente pentru a-ți observa respirația. Observă dacă respiri mai repede, mai încet, profund sau superficial. Doar observă preț de câteva momente, fără să încerci să modifici ceva sau să judeci.
  • Lasă umerii în jos pentru a-i detensiona.
  • Relaxează maxilarul. Dacă simți nevoia, poți masa uşor obrajii pentru a detensiona.
  • Pune o mână pe piept, în dreptul inimii şi respiră de câteva ori.
  • Priveşte încet în jur şi observă detaliile. Observă locul în care te afli, obiectele din jur şi dacă e ceva anume ce îți place în locul în care te afli.
  • Conectează-te cu o persoană dragă. Relaționarea cu ceilalți este un mod firesc prin care oamenii şi alte mamifere gestionează stresul şi depăşesc momentele dificile.

Toate aceste lucruri enumerate, dacă sunt făcute regulat, zilnic, pot ajuta la autoreglare,la gestionarea stresului şi prevenirea traumatizării. Stilul de viață şi modul în care gestionăm stresul îşi pun amprenta asupra fiziologiei noastre şi stării de sănătate pe termen lung. Ai grijă de tine!

Adelina Rotaru

Adelina Rotaru

Consilier psihologic şi Psihoterapeut experiențialist specializat în lucrul cu copii, adulți şi familii, în psihoterapia traumei și în terapii somatice.
Romania