Exercițiu de mâncat conștient

Despre importanța și beneficiile mâncatului conștient am discutat în acest articol - Tu cum mănânci? Despre mâncatul conștient.

Iată un exercițiu pentru a practica mâncatul conștient.

Cel mai uşor mod de a începe este prin a lua o pauză pentru respirat. Respiră de câteva ori cu atenția pe piept și abdomen, observând cum se umplu cu aer şi apoi se dezumflă lent, pe expirație.

  • Ce  mănânci? Observă ce alegi să mănânci şi fii atent la ce anume te-a determinat să faci acea alegere (de foame, de poftă, de supărare "mâncat emoțional" etc.). Fii atent la gândurile pe care le ai acum față de mâncare și la nevoia ta de a mânca, cât de urgentă e sau nu. Poți rămâne câteva momente cu această nevoie? Privește în jur și observă ce anume te îndeamnă să mănânci? Prezența mâncării? Reclame la mâncare? Alți oameni care mănâncă? Sau e nevoia corpului tău de a fi hrănit? Mănânci de foame sau de poftă deși ești sătul deja? Observă toate aceste lucruri cu curiozitate, compasiune și blândețe față de propria persoană, fără a te judeca. Ascultă-ți corpul. Mâncatul conştient începe cu a alege alimente potrivite şi nutritive pentru corpul nostru.
  • Unde? Locul în care mănânci este, de asemenea, important. Renunță la orice distractori (telefon, televizor, reviste etc.) şi încetineşte. Dacă eşti în picioare, găseşte un loc potrivit pentru a putea mânca liniştit. Ia loc şi simte cum scaunul sau podeaua îți susține greutatea, în timp ce relaxezi maxilarul şi detensionezi umerii.
  • Cum? Implică toate simțurile în timp ce te pregăteşti să serveşti ceea ce ai în farfurie. Priveşte! Observă formele, culorile şi texturile. Miroase! Fii atent la mirosurile, temperatura şi chiar greutatea alimentelor. Gustă! În timp ce mesteci, fă mişcări mai lente şi observă gusturile şi senzațiile care îți învăluie papilele gustative, dulce, sărat, acru, aromat, picant, lichid, solid, însiropat, crocant, moale ș.a.m.d. Ascultă! Pune atenția asupra sunetelor pe care le faci în timp ce mâncarea este mărunțită în prinsoarea dinților tăi. Savurează! Observă-ți respirația şi poziția în timp ce mănânci, dându-ți voie să savurezi fiecare înghițitură. Eşti prezent, aici şi acum. Observă ce gânduri îți vin în timp ce eşti pe deplin prezent la masa ta. Încearcă să îți imaginezi că te privești de undeva de la distanță, ca și când te vezi într-un film și observă felul cum mănânci. Repede? Încet? Bucăți mai mici sau mai mari? Mănânci cu mâinile sau folosești tacâmuri? Rămâi în momentul prezent.

Cu această stare de prezență, te vei putea conecta mai mult la corpul tău, la nevoia de hrană şi nutrienți şi la ceea ce îți oferă alimentele din farfuria ta. În acest fel vei putea îmbunătăți treptat relația ta cu mâncarea, cu modul în care te hrăneşti şi îngrijeşti. Chiar dacă nu e întotdeauna posibil să fim pe deplin prezenți când servim masa, te invit să îți dai voie să practici acest exercițiu la cel puțin una dintre masele de peste zi.

Mâncatul conștient ne ajută să facem diferența între nevoia de a mânca pentru a ne hrăni și mâncatul ”emoțional”, ca metodă de detensionare folosită de multe persoane.

O astfel de rutină de masă poate fi folosită şi cu copiii, într-o manieră jucăușă, numind alimentele, proveniența, culorile, formele și nutrienții lor, punând accent pe a mânca încet şi conştient.

Referințe:

Susan Albers, Eating Mindfully: How to End Mindless Eating & Enjoy a Balanced Relationship with Food. Second Edition, New Harbinger Publications, Inc., 2012;

Thich Nhat Hanh, Lilian Cheung D.Sc.,R.D., Savor. Mindful Eating, Mindful Life, HarperCollins e-books.

Adelina Rotaru

Adelina Rotaru

Bucharest