Jocul – cheia unei copilării fericite

beach-fun-1435941

Jocul este cel mai elevat tip de cercetare.

(Albert Einstein)

Jocul reprezintă limbajul universal al copiilor. Fiecare copil are, în mod natural, capacitatea de a se juca și de a fi creativ.  Încă de la cele mai mici vârste, jocul este esențial pentru fiecare aspect al dezvoltării și el ar trebui să fie activitatea predominantă a copilului (chiar și în perioada școlarității). Învățarea prin joc, comparativ cu metoda clasică de învățare, este una practică, antrenantă și eficientă.

În spațiul ”magic” al jocului, între realitate și fantezie, copilul poate fi ce vrea el, cum vrea el, poate fi om mare, copil mai mic, educator, doctor, pompier, părinte, animal, vrăjitoare, luptător, dragon, unicorn, agresor, victimă, creator, atotputernic, distrugător și stăpân al propriei lumi interioare pe care acum, prin joc, o poate cunoaște mai bine, explora, poate experimenta diferite părți ale sale și o poate controla. În acest spațiu intermediar dintre realitate și imaginație, spațiul jocului, au loc experiențe foarte importante pentru dezvoltarea cognitivă și socio-emoțională a copilului. În lumea jocului, obiectele, jucăriile și persoanele se pot transforma și deveni orice. O păpușă, o mașinuță, un animal de pluș, o lopățică sau un simplu băț, poate deveni chiar o ființă sau un obiect prin care copilul își satisface anumite nevoi emoționale. Cu ajutorul fanteziei, copiii pot transforma realitatea obiectivă, facilitând învățarea și adaptarea la mediu.

Copilul are nevoie de timp și spațiu adecvat (în interior sau afară) pentru jocuri exploratorii libere. Deseori adultul nu înțelege și simte nevoia de a interveni în scop corectiv, educativ în jocul copilului deoarece pare că acesta nu aduce vreun beneficiu, nu servește unui scop vizibil și nu îl pregătește pentru a deveni adult. În ciuda acestei aparențe, jocul are un rol însemnat atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. El este esențial pentru dezvoltarea sănătoasă a creierului și permite copilului să își folosească imaginația, să găsească modalități noi de a folosi diverse obiecte și să rezolve probleme cu care se confruntă.

Este foarte important să oferim un mediu sigur și protejat, în care copilul să se poată juca și explora liber. Pe lângă activitățile coordonate și organizate (activități educative, jocuri, povești etc.) de părinte sau pedagog – acasă, la grădiniță, școală sau în alte locuri – copilul are nevoie de un timp de joacă liberă, supravegheat de la distanță, fără coordonare și cu intervenție minimă din partea adultului.

Unii cercetători au clasificat jocul în funcție de complexitatea sa cognitivă, ca fiind:

– joc funcțional (locomotor) – care apare încă din perioada de sugar și constă în exersarea unor mișcări musculare ample, în mod repetitiv (exemplu, rostogolirea unei mingi);

– joc de construcție (cu obiecte) – care implică folosirea obiectelor sau a materialelor pentru a construi (elabora) ceva (exemplu, joc cu cuburi, desenat);

– joc de rol (joc imaginativ) – implică obiecte, oameni, acțiuni sau situații imaginare și se bazează pe funcția simbolică (capacitatea de a folosi simboluri care să reprezinte oameni, lucruri etc.). Jocul de rol atinge apogeul la vârsta preșcolarității, crescând ca frecvență și complexitate și intră în declin odată cu anii școlari în care sunt tot mai frecvente jocurile organizate, formale, cu reguli. Jocul de rol stimulează dezvoltarea creierului (conexiuni dense la nivelul creierului) și capacitatea de gândire abstractă. Studiile arată o corelație între calitatea jocului de rol și compentențele sociale și lingvistice ale copilului. Jocul de rol poate fi solitar sau împreună cu cineva. În general, copiii se implică mai mult în jocul de rol atunci când îl practică împreună cu altcineva decât singuri. Jocul de rol oferă oportunitatea de a exersa abilitățile sociale, interpersonale și lingvistice, copilul având posibilitatea de a experimenta roluri diverse, de a învăța despre lume și despre sine. Joaca liberă, imaginativă, dezvoltă abilitățile de rezvoltare de probleme, de negociere, de urmarirea a scopurilor, planificare și organizare. Totodată, prin joc de rol copilul are posibilitatea de a se pune în locul altcuiva, de a fi altcineva, de a înțelege perspectiva altuia și a deveni mai empatic.

Beneficiile jocului

Jocul are beneficii în toate aspectele dezvoltării – fizic, cognitiv, social și emoțional:

– stimulează dezvoltarea motorie (antrenarea musculaturii, coordonarea oculo-motorie, dezvoltarea echilibrului etc.);

– dezvoltă simțurile;

– stimulează dezvoltarea creierului;

– stimulează procesele psihice și abilitățile cognitive (atenție, memorie, gândire);

– dezvoltă vocabularul, limbajul și abilitățile de comunicare;

– stimulează creativitatea și imaginația;

– dezvoltă abilitățile de rezolvare de probleme;

– reduce tensiunile, nivelul de anxietate, îmbunătățește starea emoțională;

– dezvotă abilitățile socio-emoționale (identificarea și exprimarea emoțiilor, reglarea emoțională, autocontrolul, empatia, cooperarea, gestionarea conflictelor, negocierea, asertivitatea);

– ajută copilul să descopere lumea înconjurătoare și modul în care aceasta funcționează, obiectele și proprietățile acestora;

– ajută copilul să își testeze limitele, să învețe despre sine și cei din jur.

Deseori, adulții consideră că, pentru a se putea juca, copilul are nevoie de multe jucării și investesc  mulți bani în a cumpăra tot felul de jocuri și jucării pentru a-l ”ține ocupat”. În schimb, copilul este, de cele mai multe ori, atras de cu totul altceva, dorind să exploreze și să descopere lucruri aparent banale, dar deosebit de importante pentru a cunoaște și înțelege lumea din jur: joaca cu apa de la robinet, cu spuma săpunului sau șamponului,  cu mâncarea, desfacerea și dezmembrarea unor obiecte pentru a le studia părțile componente și modul de a funcționa etc. Toate aceste curiozități și jocuri sunt normale și esențiale în dezvoltarea copilului.

Recomandări pentru părinți și cadre didactice

Acordați timp de joacă liberă copilului și asigurați mediul, astfel încât copilul să fie în siguranță fără ca adultul să stea în permanență cu grijă că se va lovi, se va accidenta , se va murdări! Frica, grija excesivă și comentariile constante (”Ai grijă!”, ”Nu acolo!”, ”Nu te murdări!”, ”Nu sări sau alerga ca o să te lovești!”, ”O sa cazi!” etc.) îl pot anxieta pe copil și îi inhibă dorința naturală de a explora, de a experimenta și învăța singur, îl frustrează, îi scad încrederea în propria persoană și independența.

Folosiți jocul pentru a-l învăța pe copil noi comportamente, reguli și bune maniere (joc de rol, joc cu păpuși/marionete, inventarea de povești)! Învățarea prin joc, prin a ”se preface că”, este mult mai eficientă decât cea în care adultul îi spune/predă (în mod repetitiv) copilului cum să se comporte, cum să rezolve probleme, cum să gestioneze conflicte, cum să își facă și să mențină prietenii etc.

Bucurați-vă de natură! Jocul în natură, în aer liber este renumit pentru beneficiile sale asupra dezvoltării copilului. Alocați timp zilnic sau cât mai des posibil pentru joacă în aer liber, chiar dacă e soare, înnorat, plouă sau ninge! De asemenea, natura ne pune la dispoziție o mulțime de materiale care pot fi folosite pentru joc, activități artistice și educative: apă, pietriș (de diferite texturi și dimensiuni), pământ, argilă, nisip, lemn (scoarță, rumeguș, crenguțe), noroi, flori, frunze, semințe etc. Joaca cu diferite materiale naturale stimulează dezvoltarea senzorială, creativitatea, imaginația și îl ajută pe copil să învețe despre diferite stări de agregare și proprietăți ale obiectelor, ajută la detensionare, relaxare, având efecte terapeutice.

Încurajați copilul să se joace singur și alocați timp și pentru joaca împreună!

Evitați să oferiți instrucțiuni excesiv și încurajați copilul să facă singur, să se joace în maniera lui proprie!

Supravegheați copilul și interveniți doar dacă e chiar necesar (copilul este în pericol, este agresat sau are un comportament agresiv)!

Jucați-vă, jucați-vă, jucați-vă! Chiar dacă viața de adult impune multă seriozitate, dați-vă voie să vă jucați, să vă strâmbați și să redescoperiți lucrurile aparent mărunte care aduc bucurie copilului ascuns sub veștimentele de ”om mare”!

Referințe și recomandări

Palmer, Sue, Copilărie curată. Un ghid pentru părinți responsabili: cum să crești copii inteligenți și echilibrați, ed. Elena Francisc, București, 2007

Papalia, D. E., Dezvoltarea umană, ed. Trei, București, 2010

http://www.pentagonplay.co.uk/news-and-info/the-benefits-of-sand-and-water-play

http://pediatrics.aappublications.org/content/119/1/182

sursa foto: http://www.freeimages.com

 

Autor: ADELINA ROTARU – Psihoterapeut, Consilier psihologic

© 2016 Adelina Rotaru All Rights Reserved

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s