Influenţa internetului asupra copiilor şi adolescenţilor

Rolul şi locul internetului în vieţile copiilor este un subiect îndelung dezbătut în ultimii ani. Din ce în ce mai mulţi cercetători caută să observe efectele frecventei utilizări a internetului, a reţelelor de socializare şi a jocurilor online. Internetul este o sursă nelimitată de informaţii diverse din nenumărate domenii şi poate fi atât benefic cât şi dăunător celor care îl utilizează, în special copiilor din ce în ce mai interesaţi şi atraşi către această lume virtuală plină de curiozităţi şi necunoscut.

Beneficiile utilizării internetului se referă la resursele bogate pe care le pune la dispoziţia copiilor care se interesează de un subiect anume, care îl folosesc pentru a-şi face temele, proiecte, referate, pentru a-şi lărgi sfera cunoştinţelor sau a se pune la curent cu întâmplări şi evenimente din întreaga lume. De asemenea, tot prin intermediul internetului, copiii de azi intră în contact cu tot mai multe persoane de diferite etnii, religii, culturi oferindu-le şansa de a cunoaşte şi a lega prietenii cu oameni diferiţi lor, devenind astfel mai toleranţi poate faţă de ceea ce este diferit de propria persoană.

Un alt beneficiu al utilizării internetului ar putea fi, din punct de vedere al anumitor părinţi, faptul că nu mai duc grija copilului atunci când el stă acasă, petrecând timp în faţa calculatorului, în loc să umble pe străzi sau prin alte locuri mai mult sau mai puţin periculoase. În astfel de familii, internetul reprezintă o mai mică ameninţare pentru copil decât timpul petrecut în afara casei, în compania unor persoane necunoscute sau dezagreate de către părinţi.

Tot la capitolul beneficii ale utilizării internetului ar putea intra şi concluziile la care au ajuns anumiţi cercetători şi anume că internetul stimulează dezvoltarea cognitivă şi psihosocială, jocurile pe calculator îmbunătăţesc orientarea vizual-spaţială, timpul de reacţie şi atenţia. Totodată, unele cercetări arată ca utilizarea frecventă a motoarelor de căutare îi face pe copii mai pricepuţi în a-şi aminti unde găsesc informaţiile de care au nevoie în loc de a fi nevoiţi să memoreze informaţiile în sine. Astfel, creierul nemaifiind ocupat cu memorarea unei mari cantităţi de informaţii, poate să se angajeze şi să aloce mai mult timp altor procese precum gândirea critică şi rezolvarea de probleme.

Putem spune că efectele internetului asupra copiilor ţin foarte mult de modul în care este utilizat. Prin urmare, folosirea frecventă a internetului de către copii poate fi şi foarte dăunatoare. Deşi prin intermediul internetului se pot stabili sau menţine relaţii la distanţă (prieteni sau rude din alt oraş sau plecate în altă ţară), se vorbeşte tot mai des despre superficialitatea relaţiilor, a prieteniilor online care împiedică un contact direct, autentic, între cele două persoane. Concomitent, timpul îndelungat petrecut online poate avea consecinţe grave asupra sănătăţii fizice cât şi mentale, precum: deprivarea de somn, oboseală cronică, izolare, scăderea interesului şi neglijarea activităţilor legate de şcoală şi a timpului petrecut alături de familie şi prieteni.

Un efect negativ ar fi faptul că, informaţiile în care abundă mediul virtual nu sunt întotdeauna selecţionate şi copilul este vulnerabil în faţa mai multor pericole. Unul dintre acestea este expunerea timpurie la pornografie ce poate avea consecinţe grave, precum începerea vieţii sexuale prematur, angajându-se în comportamente sexuale fără a avea sau a ţine cont de informaţiile privind contracepţia, metodele de prevenire a bolilor cu transmitere sexuală, existând chiar şi riscul apariţiei unor comportamente sexuale deviante. Pe lângă materialele cu conţinut obscen, se găsesc foarte multe site-uri şi materiale care încurajează sau promovează violenţa şi care îi influenţează uşor pe cei mai vulnerabili.

Deşi unul dintre avantajele internetului îl constituie bogăţia informaţiilor pe care o oferă şi de care copilul se poate folosi pentru pregătirea sa şcolară, există frecvente cazuri în care, din cauza timpului îndelungat petrecut în faţa calculatorului, el ajunge să-şi neglijeze temele, să nu mai fie interesat de şcoală, să absenteze mult sau chiar să renunţe la a se mai duce la şcoală.

Un alt efect negativ important este hărţuirea atunci când copilul intră în contact cu oameni cu intenţii ascunse, mesaje cu conţinut sexual, agresiv, ameninţător, abuziv. Pericolul şi mai mare este când, seduşi şi manipulaţi de anumite persoane, copiii stabilesc să se şi întâlnească cu acestea, devenind astfel potenţiale victime ale pedofililor, agresorilor, traficanţilor de carne vie, de droguri ş.a.m.d.

După cum putem observa, internetul poate fi o resursă importantă dar şi un pericol pentru copilul vulnerabil care are acces nelimitat la mediul online. În ultima perioadă tot mai mulţi copii folosesc smartphone, tablete, laptopuri şi alte electronice, fiind în pas cu tehnologia.

Pe lângă motoarele de căutare, filmele, muzica, jocurile la care au acces, cei mai mulţi au acum conturi pe diferite reţele de socializare – un alt subiect controversat în ultimii ani. Aceste reţele de socializare pot fi folosite în diverse scopuri, mai mult sau mai puţin constructive pentru copii. Unii cercetători (University of Pittsburgh şi Columbia Business School) au constatat că folosirea reţelelor de socializare joacă un rol important în creşterea stimei de sine datorită “like”-urilor şi “comment”-urilor pozitive primite din partea prietenilor apropiaţi. Pe de altă parte, acest lucru, susţin ei, poate duce la o scădere a autocontrolului, atât în mediul online, cât şi în viaţa de zi cu zi.

Pentru a răspunde la întrebarea ce anume ar putea face adulţii pentru a-i îndruma pe copii să folosească reţelele de socializare în mod constructiv, cred că e important ca accesul copiilor la internet să fie supravegheat şi limitat pentru protecţia lor. Deşi unele reţele de socializare nu acceptă utilizatori cu vârste mai mici de 18 ani, tot mai mulţi părinţi se simt neputincioşi în a ţine sub control accesul copiilor lor şi timpul petrecut de aceştia pe Facebook, Twitter şi nu numai. Este important să se discute cu copilul despre nevoile şi aşteptările lui privind folosirea reţelei de socializare, dar şi despre pericolele la care se expune. El trebuie învăţat să se protejeze şi să comunice cu părinţii ori de câte ori primeşte vreun mesaj cu caracter sexual, abuziv, ameninţător şi ori de câte ori i se cer informaţii personale, date sau poze în diverse contexte, o relaţie deschisă, sinceră şi de încredere părinte-copil fiind esenţială.

Părinţii care lasă copilul nesupravegheat timp îndelungat, având acces la internet, pot folosi programe de filtrare a conţinutului web şi de control parental gratuite sau contra cost, pentru a limita accesul copiilor pe anumite site-uri, a timpului petrecut în mediul virtual. Deşi nu toţi părinţii cunosc aceste opţiuni sau nu apelează la ele, este foarte important să ia în considerare folosirea unor astfel de programe, reducând pericolele la care este expus cel mic. Comunicarea cu copilul este fundamentală şi stabilirea împreună cu acesta a unui program şi unor reguli clare privind utilizarea internetului, discutând despre primejdii, modalităţi de a se apăra de potenţiali agresori, protejându-şi intimitatea online (cum să refuze sau să blocheze anumite contacte, să nu furnizeze informaţii personale necunoscuţilor ş.a.m.d.) dar şi despre priorităţile copilului (activităţi educative, sportive, recreative etc.) în defavoarea timpului petrecut online şi a consecinţelor pe termen lung ale utilizării internetului în exces.

În privinţa performanţelor şcolare ce au de suferit din cauza folosirii exagerate a internetului, părinţii pot discuta cu copilul care sunt aşteptările lor legate activitatea şcolară, importanţa acesteia şi pot stabili împreună anumite reguli astfel încât educaţia să fie o prioritate.

În concluzie, internetul reprezintă evoluţia şi vrând-nevrând face parte din vieţile noastre din ce în ce mai mult, fiind o sursă inepuizabilă de informaţii. Deşi mediul online oferă numeroase beneficii utilizatorilor din ce în ce mai tineri, este datoria adulţilor, a părinţilor să îşi protejeze copiii şi să îi ajute să se dezvolte armonios, ferindu-i de pericole, stabilind o relaţie bazată pe comunicare şi încredere, lăsându-i să se bucure de inocenţa acestei perioade din viaţă într-o lume în care tehnologia şi ştiinţa progresează din ce în ce mai rapid.

Surse:

http://www.news.pitt.edu/socialmedia_selfcontrol

https://www.psychologytoday.com/blog/the-power-prime/201212/how-technology-is-changing-the-way-children-think-and-focus

http://www.protectkids.com/effects/harms.htm#viii

foto – http://www.freeimages.com/

© 2015 Adelina Rotaru All Rights Reserved

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s